Får kunderna att stanna längre: Flera studier har visat att det går att påverka kundernas beteende med hjälp av dofter. Om kunderna tycker att det luktar gott kan försäljningen av en vara öka och kunderna stannar längre i butiken och blir mer positiva till varorna.
Allt fler företag har börjat sätta upp doftmaskiner som parfymerar i inomhusluften. Doften styr kunden att tänka på något positivt. Målet är att få kunderna att handla mer. Det kallas för doftmarknadsföring och har länge varit stort i USA och Japan. Genom att arbeta med doftmaskiner kan företag använda vårt luktsinne som en emotionell kommunikationskanal som går direkt in i hjärnan, utan något filter. Doften styr oss till att tänka på något speciellt.
Doften av nybakat kan få oss sugna på bullar och doften av nytvättat får oss att uppleva en lokal som fräsch och välkomnande. Vanilj kan få oss att minnas vår barndom och doften av tobak och läder kan väcka associationer till bibliotek eller exklusiv herrklubb.
Vårt luktsinne är vårt starkaste emotionella sinne och det har heller inga brandväggar till skillnad från hörsel, syn och känsel, utan det är omedelbart. Om man vill väcka emotionella värden snabbt och nå människors minnesbank är luktsinnet och doft det absolut mest effektiva.Livsmedelsföretagen var först ute när de upptäckte att de kunde öka försäljningen av varor genom att tillsätta dofter i luften. Numera kan man passera flera doftmaskiner när man handlar mat.
Vid lösgodiset släpps till exempel koladoft ut och vid fruktdiskarna tillsätts papaya- och citrusdoft i luften. I dag har doftmaskinstrenden spridits till flera branscher i Sverige och allt fler klädbutiker, gallerior, restauranger och parkeringsgarage doftsätter inomhusluften. Det går till och med att sälja elektronik med hjälp av doft. http://erik60.blogspot.com
Related Articles
No user responded in this post
Leave A Reply